informace ze základní školy Známe svoje kosti Osmý ročník je v přírodopisu zaměřen na lidské tělo. První soustava, se kterou se žáci seznámili, byla kosterní. Naučili se názvy kostí v lidském těle a už vědí, kde jsou uloženy. Dozvěděli se, jak jsou navzájem spojeny, z čeho se skládají a také jak rostou. Rovněž znají rozdíl mezi kostmi malých dětí a starších lidí. Po získání teoretických znalostí si osmáci vyzkoušeli vše prakticky. V laboratorních pracích se rozdělili do čtyř skupin. První si na interaktivní tabuli prověřila své znalosti o lebce. Žáci pojmenovávali jednotlivé kosti a určovali, zda jsou párové, nebo nepárové a tvoří-li mozkovou část, či obličejovou. Druhá skupina učivo procvičovala přímo
na modelu kostry. Děti určovaly názvy kostí, které si navzájem ukazovaly. Třetí skupina si zopakovala teorii na pracovním listu, kde doplňovala počty žeber, obratlů, zápěstních kůstek atd. Na čtvrtou čekal úplně jiný praktický úkol, a to ošetření simulované zlomeniny. Všichni se naučili, jak poskytnout první pomoc při uzavřené i otevřené zlomenině. Snad nebudou muset své znalosti uplatnit v běžném životě. Ve výuce využíváme vybavení z projektu „Další etapa modernizace vybavení ZŠ Město Albrechtice“ regionální číslo CZ.1.10/2.1.00/30.01597. Foto a text Miroslava Tupá
Všichni žáci 7. B právě zakončili velkým testem třetí lekci v učebnici Project 2 4th Edition, k níž naše škola pořídila i interaktivní iTools. Tohoto skvělého pomocníka zbožňují jak žáci, tak paní učitelky. Nabí-
zí totiž mj. možnost pustit si veškeré texty a poslechová cvičení buď do sluchátek v našich dvou jazykových učebnách, anebo do reproduktorů zabudovaných přímo do tabule ActiveBoard. Ovšem nejoblíbe-
Ná
Volit pro v
Holiday in Britain nější částí této interaktivní učebnice jsou videa, která vždy tematicky korespondují s probíranou lekcí. A protože třetí lekce byla zaměřena na cestování, závěrečné video bylo rovněž věnováno této oblíbené volnočasové aktivitě. Konkrétně jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací o tom, kde nejraději tráví dovolenou občané Velké Británie. Podívali jsme se na pláže v jižní Anglii i do oblasti zvané Lake District a nahlédli jsme do tzv. Eden Project, obřích skleníků v Cornwall, které měli tu možnost na vlastní oči vidět naši bývalí žáci před třemi lety. Nesmíme zapomenout ani na Londýn s jeho Buckinghamským palácem, Big Benem a Tower Bridge. Děti během a po sledování videa plnily úkoly a odpovídaly na otázky, následovala konverzace, ve které si prakticky procvičily osvojenou slovní zásobu. Další lekce je věnována jídlu, proto se na příští video těšíme dvojnásob! Foto a text Renata Doležalová
Čtení v 1. B „Malá, velká, tlustá, tenká, dejte pozor na písmenka, žákům paní učitelka říká...“ To jsou slova písničky, již si zazpívali žáci 1. stupně se skupinou Marbo na nedávném školním koncertě. Ale touto radou se řídí hlavně naši prvňáčci. Od začátku roku se naučili poznávat a číst všechny samohlásky a mnohé souhlásky, spojovat je do slabik, slov a vět. Aby učení nebyla nuda, hrají spolu různé hry, např. škatule, hýbejte se, plácačkovanou, prší a slovní fotbal. Také vytrhávají písmenka z papíru, modelují, vybarvují a soutěží v rychlém čtení ve dvojicích. Zábavné jsou i úkoly na odkazech k procvičování učiva. Trošku náročněj-
ší činností je pak skládání slov ze složek a čtení pracovních listů. A protože učebnici s názvem Živá abeceda všichni úspěšně „přelouskali“, navštívila 1. B třídu Babka Abecedka a přinesla dětem předvánoční dárek. Krásné a barevné slabikáře. Možná si i vy vzpomenete na první věty ve svém slabikáři: Máma má maso. Ela maso mele a solí. Ó, my se máme. Tak tyto řádky už čteme bez chyb a těšíme se, že pod stromečkem možná najdeme knížku, kterou si přečteme sami. I vám přejeme, abyste v nadílce našli počteníčko, od nějž nebudete moci odejít. Foto Regína Hajná, text Zdenka Závodná — 13 —