Co je nového v naší mateřské škole
Bezpečnostní opatření v mateřské škole Během hlavních prázdnin proběhla realizace zabezpečení přístupu do mateřské školy. Jedná se o instalaci dveřního interkomu, osazeného kamerou a ovládacích panelů s monitory do každé třídy. Pro vstup do budovy slouží zvonkové tablo se čtyřmi tlačítky s názvy tříd. Příchozí zazvoní na požadovanou třídu, kde se učitelce na monitoru zobrazí videopřenos obra-
zu vstupních dveří a po vzájemné hlasové komunikaci je tak umožněn vstup do budovy stisknutím tlačítka pro otevření dveří. Věříme, že alespoň určitá opatření nám pomohou zajistit lepší kontrolu a dohled nad pohybem lidí v budově školy a zároveň lepší pocit bezpečí nejen pro nás, ale i pro naše děti.
„Chceme, aby dítě v mateřské škole prožívalo šťastné dny plné her a přání, a každý den aby byl pro ně radostný a bezpečný“.
Adaptace tříletých dětí v mateřské škole Období vstupu do mateřské školy je pro tříleté děti velkým životním krokem. Z bezpečného prostředí domova se má dítě najednou osamostatnit a vydat se vstříc novým zážitkům. Pro nově příchozí děti začíná adaptační proces již při zápisu do MŠ dnem otevřených dveří, kde mají první možnost vidění a seznámení se s prostředím, ve kterém budou trávit část svého života. Co maminky prožívaly během nástupu dítěte do MŠ? Nejvíce se projevovaly obavy a očekávání. Obavy se týkaly především reakce dítěte na vstup do školky, na kamarády ve třídě, na paní učitelky a další zaměstnance. Očekávání se spíše projevovalo individuálně – bezproblémového nástupu. Některé maminky prožívaly adaptaci hůře než děti, náhle odloučení, moje dítě už
není miminko a především lítost z reakce dítěte, pláč a stýskání. Jaký byl první vstup a pocity dětí ve školce? Reakce na první školní den byly vesměs pozitivní. Některé děti měly pocit, že jeden den stačil, sbalím si věci, batůžek, papuče a už nepřijdu. Brzy zjistily, že tomu tak není, což se v některých případech projevovalo pláčem, přemlouváním, slibováním. V případě pláče bylo však častou reakcí rychlé zklidnění ve třídě. Proto je velmi důležitá každá informace o dítěti, která by mohla podnítit spolupráci mezi pedagogem a rodiči v počátcích adaptačního procesu, což povede k tomu, aby děti a rodiče zvládaly pobyt v mateřské škole v klidu a pohodě. Bc. Dagmar Lapuníková, ředitelka MŠ
—7—